torsdag den 26. juni 2014

En hemmelig Rosenhave på Frederiksberg



Så kom dagen hvor jeg skulle på havevandring i en "Hemmelig rosenhave" på Frederiksberg. Det er Judy Mürsch der ejer den dejlige have på ca. 5500 m2. Her har hun siden 1972 plantet over 200 forskellige historiske roser og har fået både hus, have og atelier fredet. 
Judy Mürsch har boet i det fine Frederiksberg hus fra 1865, hele sit liv. Og jeg må indrømme at jeg var ved at sprænges af nysgerrighed over huset indvendige indretning.

Viridiflora
Jeg kan ikke finde ud af om jeg synes den er køn, denne grønne rose. Den er i hvert tilfælde speciel. Den har en meget svag duft - men man skulle tæt på for at skelne mellem blomst og løv.

Judy Mürsch har selvfølgelig selv plantet alle roserne, men hun kunne de kringlede navne på dem ALLE - meget imponerende! og man var ikke i tvivl om at hun elskede hver og én. Jeg selv er temmelig dårlig til at huske navne på blomster... og altså også roser, så man må nøjes med billeder af skønhederne.



Skagensmaleren Tuxens atelier fra 1882 lå bagerst i haven - også indhyllet i roser og fine stauder, med en fin lille udendørsplads og egen havesti. Vi fik også et par vandrehistorier om Tuxen og de kunstnere der kom der... og uden at sige for meget, så blev der vist drukket en hel del vin... :o)

Alt i alt en super hyggelig tur - som forøvrigt var arrangeret af FOF Nordsjælland.

Min veninde Rikke og jeg sluttede aftenen af på restaurant Dalaman, som udover at være en af mine foretrukne i København, også ligger lige ovre på den anden side af gaden. Jeg kan så meget anbefale menuen Anatolien rundt - smager fantastisk, til en god pris, autentisk stemning og venlig betjening. Man bliver også mere end mæt! -og nu sidder jeg her kl. 22.30 og bliver helt vildt sulten :O))

Smil, det klæder dig
Kh Jannie


2 kommentarer:

  1. Sikke en fantastisk dag - skønne roser i en eventyrlig have og god mad til sidst. Tak for anbefalingerne, Jannie! Kh

    SvarSlet

Klik her for at lægge en kommentar :o)